Leerlingenorkesten

JvA-20151003-0308Onderdeel van onze muziekopleiding is het samen spelen in een van onze leerlingenorkesten. We hebben een onderverdeling gemaakt in een C- en B-orkest.

C-orkest

Zodra je het instrument redelijk onder controle hebt mag je spelen in het C-orkest. Hier kun je ervaren hoe leuk het is om samen muziek te maken. Je leert samenspelen, naar elkaar te luisteren en maakt kennis met de aanwijzingen van een dirigent. De muziekstukken zijn zeer eenvoudig.

B-orkest

JvA-20151003-0298De leerlingen in het C-orkest die al wat langer les hebben spelen ook in het B-orkest. Meestal weet je dan al wat meer van voortekens, maatsoorten, dynamiek en herhalingstekens. De muziekstukken in het B-orkest zijn ritmisch iets moeilijker en hebben meestal 5-6 verschillende stemmen. De stemmen die niet bezet zijn worden zo goed mogelijk ingevuld door muzikanten uit het A-orkest, zodat er op een volwaardig niveau kan worden gemusiceerd. Zo word je voorbereid op het meespelen in het A-orkest.

Overgang naar het Harmonieorkest

Als je het niveau hebt van het A-diploma of hoger mag je meespelen in het Harmonieorkest, het A-orkest. Over het algemeen blijf je dan ook in het B-orkest meedraaien, als ondersteuning voor de nieuwe instroom. De dirigent bepaalt in samenspraak met de docent in welk orkest de leerlingen geplaatst worden.

Holstohus 10 jaarOptredens leerlingenorkest

De leerlingenorkesten treden bij diverse gelegenheden op zoals de Harmoniedag, bij het kerstconcert en leerlingenconcerten. Maar bijvoorbeeld ook in woonzorgcentrum Averbergen, op de culturele winterfair georganiseerd door Touristinfo Olst-Wijhe of bij het kerstspel ‘De geboorte van Jezus’ van toneelvereniging Herman Heijermans in samenwerking met kinderboerderij de Vijverhof. Wil je weten of het leerlingenorkest een optreden voor je kan verzorgen? Neem dan contact op via het contactformulier.